92 rocznica Zaślubin Polski z Morzem

Z okazji dorocznego Święta Ligi Morskiej i Rzecznej w  92 rocznicę Zaślubin Polski z Morzem  w dniu.10.lutego.2012r. w PUCKU odbyły się uroczystości upamiętniające to wydarzenie.

 

Patronat honorowy nad uroczystością obejmują:

Prezydent RP Bronisław Komorowski

Ks. Abp Sławoj Leszek Głódz

Minister T i G M  Sławomir Nowak

Dowódca Marynarki Wojennej admirał floty Tomasz Mathea

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Wojewoda Pomorski

Marszałek Woj. Pomorskiego

Poniżej do obejrzenia kilka zdjęć:

 

XX Walny Zjazd Delegatów Ligi Morskiej i Rzecznej

W dniu 26 listopada 2011 r. w Gdyni, odbył się XX Walny Zjazd Delegatów Ligi Morskiej i Rzecznej. XX - Jubileuszowy Krajowy Zjazd Ligi Morskiej i Rzecznej uświetniły koncerty Orkiestry Reprezentacyjnej LMiR z Wyszkowa pod batutą kmdr. doc. dr Józefa Kowalewskiego - dyrektora artystycznego i I Kapelmistrza Orkiestry Dętej Nadbużańskiej. Orkiestra ta realizowała również oprawę muzyczną Mszy Św.

W skład Zarządu Głównego z Okręgu Mazowieckiego Ligi Morskiej i Rzecznej weszli:

- Andrzej Potapowicz

- Julian Bielawski

- Krzysztof Bucholski

Poniżej do obejrzenia film i kilka wybranych zdjęć.

Zmieniony (Piątek, 02 Grudzień 2011 12:52)

 

Memoriał

Zapraszamy do pobrania i przeczytania Memoriału w sprawie rozwoju śródlądowych dróg wodnych i żeglugi śródlądowej.

Memoriał można pobrać klikając TUTAJ.

 

Najmłodsi w Lidze

Od narodzin uczuciem związani z wodą

       JAŚ i STAŚ Pawelczyk ur.28 czerwca 2011 w Ostrołęce

      Kontynuują pasje pielęgnowane przez cztery pokolenia.

Chrzest odbył się 20 sierpnia 2011r. w Kościele Św. Antoniego Padewskiego w Ostrołęce.

Miłość do wody – do rzek i morza przekazujemy z pokolenia na  pokolenie.

JAŚ  i  STAŚ poznają zapach wiatru, wody, szum drzew , czar naszej Narwi.

Najmłodsi  wodniacy w Okręgu Mazowieckim Ligi Morskiej i Rzecznej

WITAMY ICH W LIDZE!

 

10luty Puck odznaczono

            ZAŚLUBINY  POLSKI  Z MORZEM   10.lutego.2011r. w 91- rocznicę zaślubin Polski z morzem dokonanym w imieniu narodu przez dowódcę Frontu Pomorskiego generała Józefa Hallera, zgodnie z wieloletnią tradycje prezes Ligi Morskiej i Rzecznej kpt. ż.w. dr Andrzej Królikowski na wniosek kapituły wyróżnień uhonorował:Pierścieniem Hallera:                     1)    Gminę Jaworze2)    Polski Związek Wędkarski3)    Wacława L. Kowalskiego z Warszawy4)    Andrzeja Wojnarowskiego z Łodzi5)    Piotra Szynkaruka ze Szczecina. Krzyż PRO MARI NOSTRO otrzymali:  
Krzyż „Pro Mari Nostro” jest drugim – po „Pierścieniu Hallera – honorowym  odznaczeniem przyznawanym przez Ligę Morską i Rzeczną. Jego początki sięgają okresu międzywojennego. W 1935 roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych udzieliło ówczesnej Lidze Morskiej i Kolonialnej pozwolenia na ustanowienie i użytkowanie odznaki.   1)    Yacht Klub Stal Gdynia2)    Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie3)    Zrzeszenie Rybaków Morskich4)    Wieś Wiskitno5)    Kapitan żeglugi śródlądowej  mgr  Andrzej Potapowicz, prezes  Okręgu Mazowieckiego Ligi Morskiej i Rzecznej  w Warszawie.6)    Kapitan żeglugi wielkiej Jerzy Ryrych, wiceprezes Bielsko-Bialskiego Zarządu Okręgu LMiR7)    Komandor dr hab. Tomasz Szubrycht, Akademia Marynarki Wojennej, Polskie Towarzystwo Nautologiczne8)    Komandor podporucznik Bartłomiej Pączek, Akademia Marynarki Wojennej, Polskie Towarzystwo Nautologiczne9)    Komandor porucznik w stanie spoczynku dr Tadeusz Grzesikowski, Bractwo Okrętów Podwodnych10)    Bosman rezerwy Adam Krzykowski, Bractwo Okrętów Podwodnych11)    Dr nauk medycznych Mieczysław Prosnak, autor cyklu z życia flot w „Łódce”, Łódź12)    Wicedyrektor VI LO w Łodzi Małgorzata Caban, opiekunka szkolnego koła LMiR.13)    Anna Koroza, nauczyciel łaciny i kustosz szkolnego muzeum morskiego oraz opiekunka szkolnego zespołu szantowego „PIRANIE” w VI. LO w Łodzi.14)    Kapitan żeglugi wielkiej, komandor porucznik w st. spoczynku MW Henryk Grunert, Łódź15)    Kapitan żeglugi śródlądowej Leszek Jan Krakowski, wiceprezes Mazowieckiego Zarządu Okręgu16)    Tomasz Skudniewski, sekretarz zarządu Klubu LMiR „Bractwo Wiślane” w Warszawie17)    Aleksander M. Kuźmin, prezes gdańskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Numizmatycznego18)    Wojciech Ziółkowski, przewodniczący Komitetu Założycielskiego Budowy Tablicy pamiątkowej ku czci kpt. ż.w. Tadeusza Ziółowskiego19)    Kapitan żeglugi śródlądowej dr Jan Pyś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu20)    Kapitan żeglugi śródlądowej dr Krzysztof Woś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie21)    Sławomir Jacek Bałazy, prezes Żeglugi Polskiej S.A. w Szczecinie22)    Zbigniew Ptak, kierownik Biura Rozwoju Dróg Wodnych województwa pomorskiego.

Zmieniony (Piątek, 25 Marzec 2011 10:36)

 

Chrzest statku ZEFIR

 

20 maja 2008 r. w Ośrodku Żeglarskim Wojskowej Akademii Technicznej nad Jeziorem Zegrzyńskim dokonano chrztu statku pasażerskiego m/s ZEFIR, port macierzysty Warszawa.

Ceremonii chrztu dokonał JE Biskup Polowy WP wiceadmirał dr hab. Tadeusz Płoski, wygłaszając sakramentalną formułę: „Płyń po akwenach Rzeczypospolitej ...”. W ceremonii uczestniczyli: Kanclerz Ordynariatu Polowego kmdr dr Leon Szot wraz z kapelanami Ordynariatu, kmdr kpt.ż.ś. dr hab. Józef Kowalewski – Komendant Wojskowego Studium Języków Obcych, członek Ligi Morskiej i Rzecznej , kmdr por.rez kpt.ż.ś. mgr Adam Reszka – ekspert ds. żeglugi śródlądowej członek Ligi Morskiej i Rzecznej, kpt.ż.ś. mgr Andrzej Potapowicz – doradca Prezesa KZGW, członek Ligi Morskiej i Rzecznej armator statku "Zefir" sternik ż.ś. Marcin Jurkowski i liczne grono zaproszonych gości. Po uroczystości zgromadzeni udali się w rejs honorowy wokół Jeziora Zegrzyńskiego i do Serocka.

Statek pasażerski m/s ZEFIR został przewidziany do codziennych, rozkładowych rejsów na trasie Warszawa-Serock-Warszawa, mając pełnić funkcję tramwaju wodnego, do czego się nadaje, ponieważ uzyskał wysoki limit pasażerów – 120 osób + 5 załoga. Na pokładzie przewidziany jest bufet.

"Zefira" wybudował armator na kadłubie starej barki nitowanej z prawdziwie zdrową blachą poszycia, zakupionej jako złom w Drezdenku n. Notecią. Roboty adaptacyjne wykonano w Płocku. Wymiary statku: L = 36,00 m; B = 4,60 m; T = 0,45 m. Silnik Volvo 400 KM, 1800 obr./min.; śruba w półtunelu w dyszy Korta; pokład pasażerski-kryty, w połowie stanowi salon przeszklony; prędkość na próbach na wodzie jeziorowej - 22 km/h. Prędkość spacerowa przy 900 obr./min. – 12 km/h. Zużycie paliwa – 12 kg/h. Na uwagę zasługuje niskie zanurzenie statku, gwarantujące nieprzerwane kursowanie, nawet przy niskich stanach wody na Wiśle.

nadesłał kmdr Adam Reszka   

Zmieniony (Piątek, 25 Marzec 2011 10:33)

 

Zostań członkiem

ZOSTAŃ CZŁONKIEM
Okręgu Mazowieckiego Ligi Morskiej i Rzecznej03-901 Warszawa ul.Szanajcy 14/62 Kom. 502-24-77-88

Konto numer: 55 2030 0045 1110 0000 0192 6990  
Misją Ligi Morskiej i Rzecznej jest edukacja morska oraz kształtowanie świadomości morskiej i rzecznej społeczeństwa, zwłaszcza młodzieży;
naszym zadaniem jest pokazać kolejnym pokoleniom nowe perspektywy w myśl przysłowia: "morze żywi i bogaci"; rzeki to woda dla ludności , przemysłu , transportu, rekreacji .

Naszą siłą jest połączenie 90-letniej tradycji i doświadczenia z nowoczesnością.                                                          
Z kart historii  Przed I Wojną Światową w marynarkach wojennych państw zaborczych służyło tysiące Polaków. Niektórzy dosłużyli się wysokich stopni oficerskich, a swoje kwalifikacje zawodowe starali się wykorzystać w odrodzonej Ojczyźnie. I tak już 1 pażdziernika z inicjatywy kontradmirała Kazimierza Porębskiego została utworzona organizacja Bandera Polska, jako stowarzyszenie na polu rozwoju żeglugi przekształcane następnie w ;  - 1919 – Ligę Żeglugi Polskiej  - 1924 – Ligę Morską i Rzeczną. - 1930 – Ligę Morską i Kolonialną / jej pracami kierował generał   Mariusz Zaruski / To dzięki wytężonej pracy członków Ligi i jej wybitnym zasłużonym działaczom 23 września 1922r Sejm II Rzeczpospolitej podjął bardzo ważną uchwałę o budowie portu handlowego w Gdyni, a 29 kwietnia 1923r Prezydent Stanisław Wojciechowski przybył do Gdyni na ceremonię otwarcia Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków.        W latach 30. XX w. Liga  prowadziła zbiórkę pieniędzy na Fundusz Obrony Morskiej czego rezultatem m. in. było zbudowanie okrętu podwodnego \"Orzeł\". Wydawała miesięcznik \"Morze\" i kwartalnik \"Sprawy Morskie i Kolonialne\". W 1939 r. liczyła prawie 1 mln członków. Liga Morska i Kolonialna zaprzestała działalności w roku 1939.   Liga Morska (1944-1998)   Pod koniec wojny, latem 1944 roku, w wyzwolonym Lublinie reaktywano organizację pod nową nazwą: Liga Morska.  Wiedziano o tym w okupowanej jeszcze Warszawie, istniało bowiem porozumienie ligowców, którym kierował Skwarek i członkowie przedwojennego Harcerskiego Kręgu Morskiego. W Lublinie LM powstała samorzutnie. Na II Zjeździe prezesem Rady Głównej Ligi Morskiej został kontradmirał Adam Mohuczy.   Mocą Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lipca 1946 LM uznano za stowarzyszenie wyższej użyteczności.   W okresie powszechnej militaryzacji i przygotowywania społeczeństwa do kolejnej wojny, wykorzystywano także LM do szkolenia marynarskiego.     W 1950 r. skończyła się epoka masowości, twórczej myśli morskiej Polaków, epoka fascynacji społeczeństwa morzem i wybrzeżem. Niektóre formy działalności LM przejęła po trzech latach Liga Przyjaciół Żołnierza.     W grudniu 1980 roku na II Kongresie Kultury Morskiej w Gdyni reaktywano Ligę Morską .  19 marca 1999 roku Liga Morska podczas Walnego Zjazdu Delegatów w Gdyni, na wniosek Zarządu Głównego, została przekształcona w Ligę Morską i Rzeczną. Powrócono w ten sposób do jednej z pierwszych nazw, najbardziej aktualnej, gdyż w programowym działaniu Ligi coraz większą rolę odgrywa sprawa wykorzystania wód śródlądowych.   
Celem polityki transportowej Państwa powinno być, poprawa jakości systemu transportu wodnego ,turystyki wodnej , jego rozbudowa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.  
Honorowym Prezesem Ligi Morskiej i Rzecznej  jest  Prezydent Polski Bronisław Komorowski.Prezesem Zarządu Głównego. Ligi Morskiej i Rzecznej jest  kpt. ż. w. dr Andrzej Królikowski.Prezesem  Okręgu Mazowieckiego Ligi Morskiej i Rzecznej jest  kpt.ż.ś..mgr Andrzej Potapowicz.    W swoim Statucie, jako główne cele działania LMiR przyjeła:   
1. kształtowanie i stałe rozwijanie świadomości morskiej społeczeństwa polskiego jako jednej z podstaw bytu narodowego, 
2. kształtowania w społeczeństwie, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży, zrozumienia roli i znaczenia szeroko rozumianej gospodarki wodnej, żeglugi morskiej i śródlądowej oraz ochrony środowiska, formowanie wzorów pożądanych osobowości jako jedno z zadań edukacji morskiej, 
3. działanie na rzecz rozwoju kultury morskiej, w tym sztuki i literatury marynistycznej,  4. propagowanie tradycji polskiej marynarki wojennej i handlowej oraz umacnianie patriotycznych postaw społeczeństwa i rozwoju gospodarczego wód polskich, 
5. współdziałanie w ochronie naturalnego środowiska morskiego i wodnego, 
6. inspirowanie, wspomaganie i prowadzenie wszechstronnej współpracy Polaków zamieszkałych za granicą i Polonii z Rzecząpospolitą Polską, zwłaszcza w takich dziedzinach jak oświata, turystyka i sport, upowszechnianie w środowiskach polskich poza granicami kraju i polonijnych wiedzy o Polsce i jej dokonaniach w gospodarce morskiej, turystyce i sportach wodnych. 
7. podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, 
8. upowszechnianie kultury fizycznej i turystyki wodnej, uprawiania sportów, oraz organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży, 
9. podejmowanie działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami. 
10. podejmowanie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, 
11. podejmowanie działalności na rzecz porządku i bezpieczeństwa oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym, 
12. upowszechnianie wśród młodzieży wiedzy i umiejętności na rzecz obronności Rzeczypospolitej Polskiej, 
13. promowanie działalności społecznej wspomagającej rozwój gospodarczy Polski w oparciu o walory morza oraz rzek i jezior.  Propagujemy hasło; Trzymajmy się morza , jezior i rzek ! 
Chcemy należytej rangi dla gospodarki wodnej ,żeglugi morskiej i śródlądowej, dla transportu wodnego i turystyki wodnej 
Pod hasłem „POMÓŻMY RZEKOM PŁYNĄĆ” Generalne Szyperstwo Wiślanego Flisu Ligi Morskiej i Rzecznej organizowało w latach 1995-2000 kolejne ekspedycje wodniackie pn. „Wiślany Flis do Gdańska” szlakiem Sebastiana Fabiana Klonowicza, promujące rewitalizację rz. Wisły i budowę Kaskady Dolnej Wisły. Zarząd Okręgu Mazowieckiego LMiR planuje powrót do tradycji, wywodzącego się z czasów II. Rzeczypospolitej Wiślanego Flisu, aby w dalszym ciągu skutecznie promować Wisłę jako okno na Kraj dla Portu Gdańskiego.  LUB  ZOSTAŃ NASZYM SPONSOREM !

Zmieniony (Piątek, 25 Marzec 2011 10:30)